In samenwerking met de R.G. Ruijs Stichting werd de programmering van het festival The Hague Jazz in mei 2007 uitgebreid met drie extra Haagse acts.

Zangeres Dez met haar nieuwe jazzband, toetsenist Sven Figee met zijn project Sven Hammond Soul en zangeres Hilly Ong Alok werden aan de programmering van het festival toegevoegd. Het concert van de laatste ging om onduidelijke redenen helaas niet door. Maar zowel Dez als Sven Hammond Soul maakten veel indruk in het World Forum Convention Center (voormalige Congresgebouw).

De R.G. Ruijs Stichting en The Hague Jazz zijn overeengekomen volgend jaar een bredere samenwerking op te zetten, om meer Haags jazz-, blues- en soultalent een kans te geven op het evenement op te treden.

In totaal traden op 18 en 19 mei 2007 zo'n tachtig acts op. Naast de genoemde Haagse acts waren er op het festival ook optredens van Haagse artiesten als Boris van der Lek, David Samson, Erik Ineke, DJ Kikke (bij Hans Dulfer) en Rose (bij Kraak & Smaak een als special guest bij soullegende Solomom Burke).

WEBSITE THE HAGUE JAZZ