Onder de naam Ruijs in De Kluis organiseert de R.G. Ruijs Stichting regelmatig bijeenkomsten waarbij Haagse muzikanten, programmeurs, producers, popjournalisten en organisatoren elkaar ontmoeten in een exclusieve en intieme sfeer, namelijk het Nutshuis aan de Riviervismarkt 5.

RUIJS IN DE KLUIS 7 MET:

ANNEMARIE BRÖHM (ex-Leaf)

MAANDAG 20 APRIL 2009
KLUIS/FILMZAAL
NUTSHUIS DEN HAAG

Annemarie Bröhm begeleid door Jan van der Plas

ANNEMARIE BRÖHM SOLO OP VOLLE STERKTE

Nog voordat de eerste bezoekers binnen waren galmde het imposante stemgeluid van zangeres Annemarie Bröhm (ex-Leaf) al door de gangen van het Nutshuis. Ook de rest van de avond bleek de ingehuurde geluidsinstallatie eigenlijk niet nodig te zijn. Annemarie Bröhm wist te overtuigen met een stem die én krachtig kan zingen én beheersd maar kordaat zeer zinnige dingen kan zeggen.

De zangeres die begin dit jaar plotseling zonder band kwam te zitten omdat haar groep Leaf uit elkaar viel, was in het Nutshuis als gast bij een combinatie van Ruijs in De Kluis en Talent Event, twee projecten van de R.G. Ruijs Stichting. Als onderdeel van Ruijs in De Kluis vertelde de zangeres over haar zangcarrière ("mijn beide ouders zijn pastoor, dus ik ben begonnen in een kerkkoor"), haar tijd op de Rockacademie ("de leraren werden gek van mij"), het uit elkaar vallen van Leaf ("van mij had het wel door mogen gaan") en haar toekomst als soloartiest ("ik heb al vijftien liedjes geschreven en onderhandel met drie platenlabels").

Vervolgens verzorgde Annemarie Bröhm een imposante zangclinic voor deelnemers van Talent Event. Daarbij richtte de zangeres zich vooral op de beleving van een tekst als je die zingt. Door de performance van alle ballast te ontdoen ("doe je ogen dicht en vertel het eens in plaats van te zingen") wist ze de jonge muzikanten al snel duidelijk te maken hoe belangrijk het is om te geloven in wat je zingt ("alleen als jij de emotie voelt, kan het publiek het ook voelen"). Bröhm ging zelfs zo ver dat ze naast een zangeres op de grond ging liggen om haar te laten voelen hoe het is om een liedje te zingen voor een kind dat gaat slapen.

Deze zevende editie van Ruijs in De Kluis werd daarmee een van de meest intieme tot dusver. Zowel voor de gewone bezoekers als voor de deelnemers van Talent Event was het een zeer leerzame ervaring.

Talent Event-deelneemster Kathy (SmilingRaspeberries) krijgt persoonlijke begeleiding in de intieme kluis.

Bij deze Ruijs in De Kluis waren de volgende personen aanwezig:
Ilithya, Frans de Leef, Ida Maria Neves, Stef de Niet, Daniël Sensit, Leo Sienot, Karin Wangko, Jan van der Plas, Annemarie Bröhm, Katherine Adkins, Romy Guilym, Veerle Dee

RUIJS IN DE KLUIS is mogelijk gemaakt door Fonds 1818, Culturalis, Gemeente Den Haag, Prins Bernhard Cultuurfonds, Paard van Troje en Popunie.

RUIJS IN DE KLUIS HOMEPAGE