Onder de naam Ruijs in De Kluis organiseert de R.G. Ruijs Stichting regelmatig bijeenkomsten waarbij Haagse muzikanten, programmeurs, producers, popjournalisten en organisatoren elkaar ontmoeten in een exclusieve en intieme sfeer, namelijk het Nutshuis aan de Riviervismarkt 5.

RUIJS IN DE KLUIS 6 MET:

STEREO

ZATERDAG 7 MAART 2009

STEREO LAAT ZICH NIET OPHAASTEN

De bandleden van de in Den Haag 'geboren' band Stereo zijn er duidelijk over: "Als we na de volgende opnameperiode nog niet tevreden zijn, stellen we de release gewoon weer uit." Stereo was zaterdag 7 maart te gast bij Ruijs in De Kluis in het Nutshuis.

De door de R.G. Ruijs Stichting georganiseerde netwerkbijeenkomst, waarbij muzikanten, programmeurs, producers, popjournalisten en organisatoren uit Den Haag en omgeving elkaar kunnen ontmoeten, werd geopend door het 18-jarige talent Ilithya. Na acht jaar in Australië te hebben gewoond, probeert de singer/songwriter nu in Den Haag een eigen band te formeren. Afgaand op haar soloperformance wordt dat een groep om in de gaten te houden. Alleen naar een bassist wordt nog gezocht.

Ilithya: nieuw Haags singer-songwriter talent

meer foto's zijn te vinden op mooninvirgo.nl

Stereo was in volle bezetting aanwezig in het Nutshuis: Astrid Kunst (zang), Daan Koch (gitaar), Jean-Baptiste Zablone (gitaar), Thijs Schrijnemakers (toetsen), Noah Smits (bas) en Stephan Beuving (drums). De muzikanten hadden het zichtbaar naar hun zin en namen de tijd om de vragen van presentator Gerard van den IJssel en de mensen in de zaal te beantwoorden. Jammer was wel dat de helft van de personen die zich had aangemeld voor deze bijeenkomst, niet kwam opdagen.

Met Stereo werd lang teruggekeken op de bands waarin de muzikanten speelden voordat zij zich aanmelden voor het televisieprogramma Rock Nation. Opvallend werden daarbij veel funk-, soul- en hiphopacts genoemd. Duidelijk was dat de muzikanten altijd open hebben gestaan voor andere muziekstijlen en experimenten. Bij sommigen leidde dat niet ergens toe, anderen hebben zelfs al een keer op Pinkpop gestaan.

Allen gaven toe te hebben getwijfeld om zich wel of niet aan te melden voor Rock Nation. Uiteindelijk bleek de artistieke vrijheid die de via dat programma te vormen rockband zou krijgen, doorslaggevend te zijn om wel mee te doen. In het huis van Rock Nation hebben de bandleden vooral geleerd hoe je in zeer korte tijd dingen voor elkaar kan krijgen, zoals songs instuderen of een videoclip opnemen.

Stereo is op dit moment druk bezig met het opnemen van een album. Dat gaat niet zo snel als men gehoopt had. "De nummers waren gewoon nog niet goed genoeg." Daarom werd de geplande releasedatum in maart uitgesteld en duikt de groep binnenkort de studio in om weer nieuwe songs op te nemen. "Maar als we na de volgende opnameperiode nog niet tevreden zijn, stellen we de release gewoon weer uit."

Na afloop kregen we deze mail van Stereo-zangeres Astrid Kunst: "Ruijs in de Kluis: Leuke kritische vragen en een ontspannen muzikanten sfeertje. Oprechte interesse van medemuzikanten, waardoor wij in de gelegenheid werden gesteld om oprecht te antwoorden. We zijn we met veel plezier van de partij geweest."

Bij deze Ruijs in De Kluis waren de volgende personen aanwezig:
Remi Storm, David de Waal, Ramond Jaggessar, Jeroen Thijssen, Jaap Verhoef, Michiel Vos , Eelco Lassche, Olivier Lucas, Sam Spoorenberg, Charlie Brown, Mariet Koch, Meija Leenderts, Simon Leenderts, Bas de Mos, Miriam Mathot, Monica Duffels, Fanny Winkelman, Bas Bredius, Raimond Kempees, Sebastiaan Simoen, Thijs van Teijlingen en Tobias Wolring

RUIJS IN DE KLUIS is mogelijk gemaakt door Fonds 1818, Culturalis, Gemeente Den Haag, Prins Bernhard Cultuurfonds, Paard van Troje en Popunie.

RUIJS IN DE KLUIS HOMEPAGE