Donderdag 22 november 2007
Nutshuis, Riviervismarkt 5

Spinvis blijft geloven in zichzelf

Donderdag 22 november 2007 was Erik de Jong (beter bekend als Spinvis) te gast bij de derde aflevering van Ruijs in de Kluis.

Ruijs In De Kluis is in eerste instantie een ontmoetingsplek voor mensen uit de Haagse muziekscene. Deze keer waren naast muzikanten ook popjournalisten, een boeker, een manager, fotografen, een clipmaker en een deskundige op het gebied van muziekrechten te gast. Zij werden eerst getrakteerd op een optreden van zangeres Eva, die begeleid door contrabassist Hans Custers en violiste Simone Manuputty, veel werk speelde van haar nieuw CD 'The Things A Girl Should Do' die in december uit zal komen. Veelbelovend.

Hoewel de opkomst deze keer iets achterbleef bij de verwachtingen (en het aantal aanmeldingen vooraf), bleek de middag met Spinvis zeer boeiend uit te pakken. De eigenwijze Spinvis bleek een innemende persoonlijkheid die boven dien blijk gaf te beschikken over een gortdroge humor. Gerard van den IJssel van de R.G. Ruijs Stichting hield een inleidend gesprek met, die onder andere vertelde over zijn eerste stappen in de muziekwereld, toen hij samen met zijn broer een punkband begon. Vele bands later bleef Erik de Jong alleen over ("er komt altijd ruzie in een band") en werkte hij in zijn eentje aan het maken van nieuwe muziek. Daarbij werkte hij vooral met gesamplede soundbytes. "De doorbraak kwam toen ik zelf ging zingen en echt liedjes ging maken."
Spinvis verklapte dat al zijn nummers beginnen met brabbelteksten. "Ik maak de muziek eerst en ga daar overheen dan niet-bestaande woordjes zingen. Als ik die opnamen terugluister hoor ik altijd wel echte woorden en die gebruik ik dan als basis voor de tekst." Na zijn tour eind dit jaar trekt Spinvis zich voor een jaar terug, om te werken aan nieuw materiaal. "Voor je het weet wordt optreden een sleur."
Echte tips voor de aanwezige muzikanten had Spinvis niet. "Wat kan ik zeggen? Ga vooral door. Luister naar niemand. Trek je niets aan van kritiek. Blijf geloven in jezelf, dan komt het vanzelf wel goed."

Met dank aan Gera Nieland; voor meer foto's: www.haagsallerlei.nl

Bij deze Ruijs In De Kluis waren de volgende personen aanwezig:
Jorin Evers, Machteld Jacques, Max Kleijberg, Annelies Koster, Kat Leese, Tino van Leeuwen, Arno Loriaux, Miranda, Eric de Jong, Paul Robbert, Eva Meijer, Leah Romero, Gera Nieland, Vico Sneep, Amy Sorino, Misja Rueb, Arie Spaans, Hans Custers, Simone Manuputty, Paula Udondek, David Uijterlinde, Martine Vinkesteyn, Petra de Winter, Patty Broese van Groenou, Richard Surie, Marga Erkelens, Elles Koot, Miriam Mathôt en Julie Hauber

Bij eerdere edities van Ruijs in de Kluis waren GABRIEL RIOS en HUUB VAN DER LUBBE te gast.
klik op de namen voor een terugblik en foto's

Wil jij ook worden uitgenodigd? Stuur ons dan een mailtje: info@stichtingruijs.nl o.v.v. naam muzikant, naam act, emailadres én telefoonnummer.

Ruijs in de Kluis wordt mede mogelijk gemaakt door: Fonds 1818, Culturalis, Gemeente Den Haag, Prins Bernhard Cultuurfonds, Paard van Troje en Popunie.