Haags Pop Podium LIVE
Zaterdag 23 juni - Grote Markt

Op zaterdag 23 juni, de dag vóór Parkpop, werd het festival Haags Pop Podium LIVE gehouden. Anders dan in de voorgaande zeven jaren vond het evenement niet plaats in het Openluchttheater Zuiderpark, maar op de Grote Markt waar in het kader van The Hague Festivals samen met Parkpop een bijzonder programma werd neergezet. Tijdens het festival traden vooral jonge Haagse bands op. Het festival onderscheidt zich daarmee nadrukkelijk van de overige popfestivals in Den Haag en sluit hiermee ook beter aan bij de overige projecten van de R.G. Ruijs Stichting die altijd op het gebied van talentontwikkeling liggen.

Jonge talenten
Haags Pop Podium LIVE is vooral bedoeld voor jonge groepen die nog aan het begin van hun carrière staan en die zich nog slechts in heel bescheiden zin hebben kunnen manifesteren in het podia-circuit in de Haagse regio. Haags Pop Podium LIVE biedt deze getalenteerde bands de mogelijkheid voor een eerste keer op te treden op een groter festival, dat zich mede dankzij de nauwe banden met de organisatie van Parkpop bij voorbaat al in veel publiciteit mag verheugen. Naast deze jonge talenten werd een beperkt aantal bekendere bands uit het Haagse circuit geboekt als publiekstrekkers.

Samenwerking
De R.G. Ruijs Stichting werkte bij de invulling van Haags Pop Podium LIVE intensief samen met het Koorenhuis en Musicon. Zes bands die bij deze instellingen meedoen aan bandcoaching-projecten (Popklas in Koorenhuis en Ready to Play in Musicon) hebben een kort optreden gegeven op het festival. Op het festival was ook plek voor de winnaar van Talent Event, de wedstrijd voor Haagse muzikanten jonger dan 19 jaar.

Grote Markt
Het festival Haags Pop Podium LIVE nam dit jaar afscheid van het Openluchttheater Zuiderpark. Dat ging met pijn in het hart, omdat het theater ons de afgelopen zeven jaren met open armen heeft ontvangen en geholpen. De R.G. Ruijs Stichting is benaderd door de Gemeente Den Haag met het verzoek om samen met Parkpop een programma te bieden op de Grote Markt. In de komende jaren moet dat uitgroeien naar een programma op meerdere podia. De grotere uitstraling voor het festival en - nog belangrijker - voor de optredende acts was een groot voordeel van de verhuizing van het festival Haags Pop Podium LIVE. Ook de hoeveelheid bezoekers steeg door de nieuwe locatie.

De R.G. Ruijs Stichting heeft de samenwerking met Parkpop, The Hague Festivals en de Stichting Evenementen Grote Markt als zeer positief ervaren. Op het gebied van productie, verzorging en techniek was alles perfect geregeld. Wij zijn dan ook voornemens om het festival volgend jaar op dezelfde locatie te houden. De nieuwe locatie zal dan verder worden aangekleed om de eigen uitstraling van Haags Pop Podium LIVE te waarborgen.

INHOUDELIJK VERSLAG / RECENSIE

Goede opwarmer voor Parkpop

Het festival opent met veel jong talent. De bandcoaching organisaties van Ready To Play en het Koorenhuis hebben bandpresentaties en ook het Talent Event is vertegenwoordigd. Helaas kon Talent Event winnaar Dead Stereo niet spelen, waardoor Nitro Squad, winnaar van de aanmoedigingsprijs, die plek overnam. Voor het Koorenhuis waren de bands Ace On Fire, Straight Ahead en Venus geselecteerd. The Bohemes, Malice en Confusion vertegenwoordigen Ready To Play. Met acts als Leo Gstrein biedt het festival ook plek aan gevestigde acts.

Na Leo Gstrein is het de beurt aan Esmaye, die vanmiddag een kleine akoestische set speelt. Zij op een barkruk, haar beide bandleden op akoestische gitaar en piano. Ze speelt nummers zoals Kate Bush en Tori Amos dat eerder deden, met veel passie, emotie en gevoel. Eigenlijk is Esmaye ook een topzangeres met een wereldstem.

Na een korte pauze wordt het podium omgebouwd en stroomt de Grote Markt langzaam vol, want nu is het de beurt aan All Missing Pieces. Dit Haagse bandje bestaat uit drie zeer jonge broers. Er zijn veel zeer nieuwsgierige volwassenen op af gekomen, maar verder bestaat het publiek toch vooral uit beugelbekkies en puistenkoppies. All Missing Pieces speelt lekkere catchy punkrockliedjes, niet te lang en niet te moeilijk. De zanger is super enthousiast en heeft absoluut geen podiumvrees. All Missing Pieces is een erg leuk fris Haags punkrockbandje met een goede podiumpresentatie en ze barsten van het talent.

Klokslag zes uur in de avond betreedt het Haagse bandje So What het podium. De vier heren - zoals altijd gehuld in pak - spelen erop los. Wellicht boort het viertal hier een nieuw publiek aan? Halverwege de set vertelt zanger/gitarist Bram dat ze een liedje hebben geschreven n.a.v. hun optreden op de KoninginneNach. Het nummer klinkt als een nieuwe Arctic Monkeys-hit.

De Suburbs staan tien jaar na het winnen van de Grote Prijs van Nederland op de Grote Markt in Den Haag. Vanavond spelen ze vooral veel nieuwe nummers, waarvan de meeste ook best lekker klinken. De Suburbs spelen een degelijk optreden. We kijken reikhalzend uit naar het langverwachte nieuwe album.

Haags Pop Podium LIVE wordt afgesloten door de Ready To Play finale en een optreden van The Family Stand als opwarmer voor Parkpop een dag later. De finale van Ready To Play is een sessie waarbij verschillende zangers en zangeressen van het bandcoachingtraject voorbij komen. Daarna staat een optreden van The Family Stand op het programma, dat met een sterke mix van soul, funk en rock zorgt voor een waardige afsluiting van het festival.

met dank aan Ramon Keyzer en Tino van Leeuwen (3VOOR12/Den Haag)

POSTER

foto's Ron van Varik (popfotograaf.nl)